Bezpieczna jazda samochodem pożarniczym
W związku z częstymi w ostatnim czasie wypadkami samochodów strażackich w Polsce Komenda Powiatowa PSP w Puławach przypomina najważniejsze kwestie dotyczące bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem pożarniczym do akcji.
- Zgodnie z Kodeksem ruchu drogowego pojazdem uprzywilejowanym jest pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi.
- Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności nie stosować się do przepisów ruchu drogowego, zatrzymania i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub w przypadku przejazdu kolumny pojazdów uprzywilejowanych.
W przypadku, gdy pojazd się zatrzyma, nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego.
Powyższe zapisy dotyczące możliwości niezastosowania się do przepisów ruchu drogowego dotyczą zarówno strażaków OSP jak i PSP.
Wymagania BHP dla strażaków PSP oraz OSP podczas używania pojazdów pożarniczych i innych pojazdów:
- Przed każdym wyjazdem kierowca pojazdu pożarniczego:
- sprawdza gotowość eksploatacyjną pojazdu pożarniczego oraz jego bezpieczeństwo dla ruchu,
- zabezpiecza wszelkie elementy wysuwane i ruchome pojazdu pożarniczego, w szczególności wysięgnik, podpory, maszt oświetleniowy, maszt antenowy, uniemożliwiając przypadkowe ich wysunięcie się podczas jazdy,
- zamyka wszystkie skrytki sprzętowe, skrzynie oraz dodatkowe stopnie pojazdu pożarniczego,
- sprawdza poprawne zamocowanie sprzętu wewnątrz skrytek w kabinie i na dachu pojazdu pożarniczego, uniemożliwiające przypadkowe ich przesunięcie lub upadek podczas jazdy,
- sprawdza prawidłowe zamknięcie oraz przewożenie elementów wyposażenia i sprzętu w przewidzianych dla nich miejscach.
- Dowódca lub dysponent pojazdu pożarniczego nie może żądać zwiększenia prędkości pojazdu, natomiast może, ze względów bezpieczeństwa, żądać jej zmniejszenia.
- Podczas jazdy pojazdem pożarniczym zbiornik na środek gaśniczy utrzymuje się w stanie całkowitego wypełnienia.
W przypadku niemożności jego wypełnienia dopuszcza się jazdę z niepełnym zbiornikiem przy zachowaniu podczas jazdy szczególnej ostrożności. - Rozpoczęcie jazdy pojazdem pożarniczym jako uprzywilejowanym w ruchu drogowym rozpoczyna się na polecenie lub za zgodą dyżurnego stanowiska kierowania albo na polecenie kierującego działaniem ratowniczym.
- Kierujący pojazdem pożarniczym uprzywilejowanym w ruchu drogowym zachowuje szczególną ostrożność.
- W czasie jazdy pojazdem pożarniczym do akcji (jako pojazd uprzywilejowany) strażacy nie zdejmują hełmów lub kasków oraz nie zakładają sprzętu ochrony układu oddechowego.
- Kierujący pojazdem pożarniczym może prowadzić pojazd bez hełmu i butów strażackich przeznaczonych do akcji ratowniczej.
- Dowódca wyznacza strażaków do asekuracji w celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas manewrowania pojazdem pożarniczym, szczególnie w porze nocnej, w miejscach o ograniczonej przestrzeni i w warunkach ograniczonej widoczności.
- Podczas postoju na drodze w przypadku ograniczonej widoczności należy w odpowiednich odległościach od pojazdów pożarniczych ustawić lampy sygnalizacyjne i znaki ostrzegawcze, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach dotyczących ruchu drogowego.
Równie ważnym i obligatoryjnym elementem co powyższe jest stosowanie pasów bezpieczeństwa (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) podczas poruszania się do akcji i z akcji. O obligatoryjnym stosowaniu pasów mówi Kodeks Ruchu Drogowego:
Ponadto należy zawsze pamiętać o dostosowaniu prędkości pojazdu do warunków panujących na drodze!